11 අතීතයෙන් තව පිටුවක් කුඹල්ඔළුව නම්වු ග්රාමීය මාතාව ගේ අතීත සත්ය සිද්ධීන් සමහර විටක එතරම් රසවත් නොවන්නට පුළුවන.එහෙත් ගම නැගුනහැටි කියනවිට ඒවාද වැදගත් වන්නේය.බෙහෙතක් තිත්ත වුවද එය ගුණදායකය.අතීතයද අනාගතයට වැදගත්ය.ඒ සමහර ඒවා යලි සිදු නොවිය යුතු බැවිනි. රාජසිංහ රජුගේ කෟරත්වය ඇහැලේපොළ කතාවෙන් කියවේ.වඩුග නායක්කර් වංශිකයෙක්වු ඔහුගේ පාළනය අවසන් කරන්නට ලක්දිවට ආ විදේශිකයන්ට රටෙහි බලය ලබාදුන්නා විය හැකියයි සිතන්නටද සාධක තිබේ.අද වුවද තමන් නුරැස්සන නායකයන් එලවා දමන්නට අනෙක් වාර්ගිකයන් ගේ සහය පතන දුර්වලයන් නිසා ඇතිවන ගැටළුතත්වයන් දකින්නට හැකිබව ගම්පුවත් දක්වයි. 1800 ට පෙර ඉංග්රීසි පාළණය තිබු කාළයේ කුඹල්ඔළුව ගමද අන්ගම් මෙන් මාර්ග පහසුව අහිමිවු හා ග්රාමීය සම්පත් නගා සිටුවීමේ ක්රියාවලියක් නොතිබු ගමකැයි ගම්පුවත් පෙන්වා දෙයි. 1815 දී ඉංග්රීසි රජය ගත් සුවිශේෂී පියවරවල් රැසක් ගම්මාන වල තත්වය තරමක් වෙනස් කරන්නට ඇත.එසේම එය අධ්යාපනය මාර්ග ආදියෙහි වෙනසක් වන්නට මග පෑදුවේය.ඉංග්රිසින් මාර්ග තැනුවේ ඔවුනගේ අවශ්යතා වලට වුවද ගම්මාන වල පිබිදීමකට එය මුල් විය.සුවිශේෂී වු පිරිසකට ඉහළ තන
අපේ ගමේද ගෙවල් තනන අය වුහ.තාප්ප බැම්ම,වරිච්චි හා කටුමැටි ආශ්රිතව නිවාස ඉදි නරන්නට ඔවුන්ට මනා දැනීමක්ද විය.අද මෙන් උපකරනද නොතිබු එවන් අවදියක ගංවතුරකින් හෝ විනාශ නොවන ලෙස ශක්තිමත් ලෙස ගෙවල් තැනුහ. පොළවේ ස්වභාවය අනුව අත්තිවාරම යොදා තවත් ශක්තිමත් වන්නට පහතට කයියෝරැවක්ද හදමින් අඩි 25 ක් පමන උස බිත්ති බැඳ නිම කලේ .නිකරම පදම් කල මැටියෙනි. එවන් පැරනි නිවාස අදද අපේ ගමේ දකින්නට තිබේ.මෙවන් නිවාස වල සාලය,ඉස්තෝප්පුව,නිදන හා කෑම කාමර,මුළුතැන්ගෙය හා කුස්සියක්ද වෙයි. මෙවන් ගෙවල් තැනු ශිල්පීන් කවරදාකවත් පාසැලකට ගිය හෝ අකුරක් උගත් අයද නොවේ.භුමි තාක්ෂනය නිවාස තාක්ෂනය ගැන ඔවුන් තුලවු දැනුම හා පුහුනුව අද නුතන තාක්ෂනයටද අභියෝග කරන්නේය. උපකරන නොමැතිව ගෙය තනන්නට ඔවුන් සමත් වුහ.පස් කොටා ජලයෙන් (වතුරෙන්) මිශ්ර කොට පයින් තෙරපමින් පදම් කර දින දෙකක් තැම්බෙන්නට වසා තබති.ඉන්පසු ඒවා ගුලි කරන්නේ බෝල ලෙසය. එම මැටි බෝල නිසි අයුරින් පේලියකට අඩුක් කරමින් හිස් තැන් මැටියෙන්ම වසමින් තාප්පය නිම කරති.ඉන්පසු ජලය බැස ගොස් ශක්තිමත් වන්නට දින දෙක තුනක් තබා යලි පියවරෙන් පියවර තාප්ප බැම්ම ඉහල නංවති. මේ අයුරින් තනන ගෙවල් වසර දෙතුන් සියයකට වඩා ආපදාවක් නැතිව පවතින බවට අප දැක්වු නිවාසම සාක්ෂියක් වන්නේය. එවන් කුඹල්ඔළුවේ සිටි ශිල්පීන් අද ජීවත්ව නැතත් ඔවුනට උපහාරයක් ලෙස නම් සඳහන් කරන්නෙමු. ඒ මැටි- ඒබරන් ,තෝමස්, යන ශිල්පීන් වේ. එවන් නිවාස කපරාදු කර හුණු හෝ කිරිමැටි දියකර ආලේප කර වැඩ අවසන් කරති.අපේ ගමේද 1960 ගනන් වලද ගෙවල වහලය පොල්අතුම විය. එවකට හිංගලඋළු සෙවිලි කලේ නිළතල හා බළතල තිබු තරමක ධනවතුන් පමනෙකි.අන් අය තමන්ගේ අය වුවද පහත් කොට සලකන දුර්වල ගතිපැවතුම් ඔවුනට වු බවට සාක්ෂි තිබේ.නුගත් හා අසරන ගැමියන් වහළුන් කොට ගෙන තම අභිලාෂයන් ඉටුකරවා ගැන්මටඔවුන් කටයුතු කළහ.කෙසේ වුවද බොහෝ දෙනා කෙසේ හෝ වහලයට උළු සෙවිලි කරන්නට පෙලෙඹුනේ පොල්අතු වහලය නිසා ඇතිවන කරදර වලක්වා ගැනීමටය. අදද අපේ ගමේ එවන් පරන තාප්ප ගෙවල් දැක ගත හැකිය. එම පැරණි ක්රමය යටතේ ගොඩ නැගුන හා චිතුපට කිහිපයකටද එක් වු විදානෙඅත්තා නමින් හැඳින්වෙන මහතෙකුගේ නිවසක ජායාරෑපයක් අප මෙහි ඇතුලත් කළෙමු.
වර්තමාණයේ එදා තිබු කටුමැටි ගෙවල ඉවත් වෙමින් බ්ලොක් ගල හා කොන්ක්රීට් බැමි ආධාරයෙන් තට්ටු ගෙවල් ඉදිවෙන අයුරැ අපට අද දැකගත හැකිය. අතීත සටහන් ලෙස තබාගත යුතු පැරනි ගෙවල් හා විහාරස්ථාන වල ඇති සමහර දේද රැක ගතහොත් කුඹල්ඔළුව ගමටද කෞතික හා පෞරාණික අගයක් ලැබෙනු ඇත. එවන් පැරණි ගෙයක් හා වෙද මහතෙකුගේ ඉපැරිනි වෙද පොත් හා ගෟහ භාණ්ඩ සංරක්ෂනය කරන්නට අදහස් කරන අයද තොරතුරැ සොයා ගම පීරෑ අපට හමුවිය. එවන් ලෙස හෝ ගමට පෞරාණික වටිණාකමක් ලබා දෙන්නට පියවර ගැනීම ඔබට භාර කරමු.
Popular posts from this blog
6 කවියක් සිල්වත් හිමිවරැන් බෙදනා දහම අම කමතේ වෙලේ කව් සීපද ඇසුනු බිම සිංහලහාලෙ බත ඉදෙනා ගෙයක හැම සුන්දර කුඹල්ඔළුවයි මා උපන් ගම ( ආර්.පී.කරැණාරත්න ) සීමා කළත් ගම දීඇල්ලේ ඔයකින් සීමාවුනේ නෑ කුඹුරට එහි ජලයෙන් ඉපදුන නිසා මිනිසත්කමලැබ පිනකින් මටමගෙමව වගෙයි මේගම බැඳුන සිතින් (නාල්ස් ) 17 ගමේ ගොවිතැන හා වෙහෙස නිවු ගී සීපද කුඹුර සෙවන ලද තැනක් නොවේ.එහි වැඩ කරන විට හිරැ රැස තදින් සිරැරට වැටෙයි.දෙපය තරමක් සිහිල් වුවද කුඹුරැ වැඩ වෙහස කරය.වපුරන විට හානවිට සිරැරම මඩෙන් නැහැවෙන්නේය.නෙළන විට දෙපය ජලයේ ගිළුනද අන් සිරැරට තද හිරැරැස් පීඩා කරන්නේය.එහෙත් කිසි විටෙක හිරැට දොස් පවරන්නේ නැතුවා සේම හිරැ දෙවියන් හා සමානව ගෞරවයට ලක් වන්නේය. අතීත ගොවිතැන හා සත්ව පාලනය කුඹල්ඔළුවේ ගම්වැසියන්ගේ ප්රධාන ජීවෝනාපාය වුයේ වී ගොවිතැනයි. එයට උපකාරීවු හා පහසුවෙන් ඇති කලහැකිවු සතුන්ද ඇති කරන්නට ඔවුන් පෙළඹුනහ.එවකට අද මෙන් මස්හෝ මා
Comments
Post a Comment