13 නිවාස හා ගෟහ සැළසුම් අතීතයේ පමනක් නොව 1960 ගනන් වලද එනම් 1948 නිදහස ලද පසුද ගමේ ගෙවලින් තරමක් අතමිට සරැ අයගේ ගෙවල තාප්ප බිත්තියෙන් බැඳ පොල් අතු වහලයෙන් නිමව තිබිනි. අනෙක් ගෙවල වරිච්චි හෝ කටුමැටියෙන් ඉදිවින. එමෙන්ම බිමට මැටි අතුරා ඒමත මැටි සමග දියකල ගවයන් ගේ ගොම ආලේප කළහ. මෙම ගොම මැටි ගෙබිම විශබීජ නාශකයක් ලෙසද ක්රියා කරන බවද පැරැන්නන් විශ්වාශ කලහ.මෙවන් තත්වයකට හේතුව වන්නට ඇත්තේ එවකටද අපේ ගමේ ස්කෝල මහත්වරැ නොහොත් පාසැල් ගුරැමහතුන් හා අනෙකුත් රාජ්ය සේවකයන් සිටියේ කිහිප දෙනෙකු වීමත් අනෙක් ගම්වැසියන් ගොවිතැන පමනක් කළ අය විමත් නිසාය.ගොවිතැන නොකල සමහරැන් වඩුවැඩ,පෙදරේරැ වැඩ,හරකුන් එළුවන් ඇති කිරීම ආදී ආදායම් මාර්ග වල යෙදුනාහ. එමෙන්ම ගොවිතැනට උගත්කම අවශ්ය නොවු බැවින් පාසැල් ගියේ තරමක වත්පොහොසත්කම් ඇති පවුල් වල දරැවන් පමනක් බවද අතීත තතු පෙන්වා දෙයි.එසේම අතීතයේ රජමැදුර හැර අන් ගෙවල කපරාදු කර සුදු හුණු ආලේප කිරීම තහනම් වු බව පැරණි පොතපතෙහි සඳහන්ව ඇත. අපේ ගමේද ගෙවල් තනන අය වුහ.තාප්ප බැම්ම,වරිච්චි හා කටුමැටි ආශ්රිතව නිවාස ඉදි නරන්නට ඔවුන්ට මනා දැනීමක්ද ව...
17 ගමේගමනාගමනයහාප්රවාහනය - වඩාත් ඈත අතීත තොරතුරැ සොයා ගන්නට නොහැකිව ඇත්තේ ගමේ පෞරානික වස්තුන් හා රජදවස ශිලා ලේඛණ නැති බැවිනි.ගමට ඇති පැරණිම වස්තුව හළලියේ පන්සල ,විල හා වාරි මාර්ගයි. අද ගම බෙහෙවින් නාගරීකරණය වී ඇත.රජ දවස අප ගම තොරතුරැ අනුව අප ගමටද විවිධ වෟත්තීන් අනුව බෙදා වෙන් කල සමාජයක් හා ඔවුනට උරැම කල පෙලපත් නාමයන්ද තිබිනි.එසේම ආරච්චිල හා මුලාදෑනි ක්රමය ,විදානෙලා ,හා භාෂා ස්වරෑපයන් අනුවද කුඹල්ඔළුව ගමද රජවරැනගේ සෟජුමය පාලනයකට යටත්ව තිබු බවටද සාධක හමුවේ.එදා රජවරැ ඇතු පිටින් අසුපිටින් යද්දී මෑත කාළයක් වනතුරැම අපේ ගමේ ප්රභූන් ගමන් කලේ රේස් කරත්තය හෝ බක්කි කරත්තයෙනි.බර කරත්තය නම්වු හරකුන් දෙදෙනෙකු බඳින කරත්තය බර ඇදීමට පමනක් නොව මංගල අවමංගල හා වන්දනා ගමන් වලටද ප්රයෝජනයට ගැනිනි. එදා ගම්වැසියන් හරකුන් ඇති කලේ සීසෑමට හා කරත්තයටය.ආදායම් මගක් ලෙස කිරි දෙනුන් ඇති නොකලහ.ආදායම් මගක් ලෙස කිරි දෙනුන් ඇති කරන්නට පෙළඹුනේ මෑතකදීය.එනමුත් අතීතයේ ගමන් යාමටද බර ඇදීමටද කරත්තය භාවිතා කලහ.මෑතක එවන් කරත්ත කරැවන් ලෙස ගමේ ප්රසිද්ධ වු අය වුයේ ඩැනියෙල්,ආතර් හා දාබිලින් යන මහතුන්ය. ඔවුන් වේයන්ගොඩ හා නිට්ටඹුව නගරවල සිට කුඹල්ඔළුවට ආහාර දව්ය හා පිටි ගෙනආහ. ලොරි හා ටැක්ටර් නොතිබු අතර බඩු ප්රවාහනය වුයේ කරත්තයෙනි.
Popular posts from this blog
6 කවියක් සිල්වත් හිමිවරැන් බෙදනා දහම අම කමතේ වෙලේ කව් සීපද ඇසුනු බිම සිංහලහාලෙ බත ඉදෙනා ගෙයක හැම සුන්දර කුඹල්ඔළුවයි මා උපන් ගම ( ආර්.පී.කරැණාරත්න ) සීමා කළත් ගම දීඇල්ලේ ඔයකින් සීමාවුනේ නෑ කුඹුරට එහි ජලයෙන් ඉපදුන නිසා මිනිසත්කමලැබ පිනකින් මටමගෙමව වගෙයි මේගම බැඳුන සිතින් (නාල්ස් ) 17 ගමේ ගොවිතැන හා වෙහෙස නිවු ගී සීපද ...
11 අතීතයෙන් තව පිටුවක් කුඹල්ඔළුව නම්වු ග්රාමීය මාතාව ගේ අතීත සත්ය සිද්ධීන් සමහර විටක එතරම් රසවත් නොවන්නට පුළුවන.එහෙත් ගම නැගුනහැටි කියනවිට ඒවාද වැදගත් වන්නේය.බෙහෙතක් තිත්ත වුවද එය ගුණදායකය.අතීතයද අනාගතයට වැදගත්ය.ඒ සමහර ඒවා යලි සිදු නොවිය යුතු බැවිනි. රාජසිංහ රජුගේ කෟරත්වය ඇහැලේපොළ කතාවෙන් කියවේ.වඩුග නායක්කර් වංශිකයෙක්වු ඔහුගේ පාළනය අවසන් කරන්නට ලක්දිවට ආ විදේශිකයන්ට රටෙහි බලය ලබාදුන්නා විය හැකියයි සිතන්නටද සාධක තිබේ.අද වුවද තමන් නුරැස්සන නායකයන් එලවා දමන්නට අනෙක් වාර්ගිකයන් ගේ සහය පතන දුර්වලයන් නිසා ඇතිවන ගැටළුතත්වයන් දකින්නට හැකිබව ගම්පුවත් දක්වයි. 1800 ට පෙර ඉංග්රීසි පාළණය තිබු කාළයේ කුඹල්ඔළුව ගමද අන්ගම් මෙන් මාර්ග පහසුව අහිමිවු හා ග්රාමීය සම්පත් නගා සිටුවීමේ ක්රියාවලියක් නොතිබු ගමකැයි ගම්පුවත් පෙන්වා දෙයි. 1815 දී ඉංග්රීසි රජය ගත් සුවිශේෂී පියවරවල් රැසක් ගම්මාන වල තත්වය තරමක් වෙනස් කරන්නට ඇත.එසේම එය අධ්යාපනය මාර්ග ආදියෙහි වෙනසක් වන්නට මග පෑදුවේය.ඉංග්රිසින් මාර්ග තැනුවේ ඔවුනගේ අවශ්යතා වලට වුවද ගම්ම...
Comments
Post a Comment