13 නිවාස හා ගෟහ සැළසුම් අතීතයේ පමනක් නොව 1960 ගනන් වලද එනම් 1948 නිදහස ලද පසුද ගමේ ගෙවලින් තරමක් අතමිට සරැ අයගේ ගෙවල තාප්ප බිත්තියෙන් බැඳ පොල් අතු වහලයෙන් නිමව තිබිනි. අනෙක් ගෙවල වරිච්චි හෝ කටුමැටියෙන් ඉදිවින. එමෙන්ම බිමට මැටි අතුරා ඒමත මැටි සමග දියකල ගවයන් ගේ ගොම ආලේප කළහ. මෙම ගොම මැටි ගෙබිම විශබීජ නාශකයක් ලෙසද ක්රියා කරන බවද පැරැන්නන් විශ්වාශ කලහ.මෙවන් තත්වයකට හේතුව වන්නට ඇත්තේ එවකටද අපේ ගමේ ස්කෝල මහත්වරැ නොහොත් පාසැල් ගුරැමහතුන් හා අනෙකුත් රාජ්ය සේවකයන් සිටියේ කිහිප දෙනෙකු වීමත් අනෙක් ගම්වැසියන් ගොවිතැන පමනක් කළ අය විමත් නිසාය.ගොවිතැන නොකල සමහරැන් වඩුවැඩ,පෙදරේරැ වැඩ,හරකුන් එළුවන් ඇති කිරීම ආදී ආදායම් මාර්ග වල යෙදුනාහ. එමෙන්ම ගොවිතැනට උගත්කම අවශ්ය නොවු බැවින් පාසැල් ගියේ තරමක වත්පොහොසත්කම් ඇති පවුල් වල දරැවන් පමනක් බවද අතීත තතු පෙන්වා දෙයි.එසේම අතීතයේ රජමැදුර හැර අන් ගෙවල කපරාදු කර සුදු හුණු ආලේප කිරීම තහනම් වු බව පැරණි පොතපතෙහි සඳහන්ව ඇත. අපේ ගමේද ගෙවල් තනන අය වුහ.තාප්ප බැම්ම,වරිච්චි හා කටුමැටි ආශ්රිතව නිවාස ඉදි නරන්නට ඔවුන්ට මනා දැනීමක්ද ව...
• අතීතයේ ගම් වලට සීමාවන් පැනවීමේදී නිශ්චිත වු ක්රමවේදයක් පැවතුන බවට සාධක හමුනොවේ.ඒ අනුව සොයා බලන විට වෑබඩමුල්ල ගමද කුඹල්ඔළුවට අයිතිව තිබු ගමක් බවට සාක්ෂි හා සාධක තිබේ.රජවරැන්ගේ පාලන සමයේ විවිධ කාර්යයන්ට බෙදා වෙන් කර තිබු පවුල් හා ගම් පිළිබඳව සොයා බලන විට එය සනාථ කරන සාධක හමුවන්නේය.• සකල කලා වල්ලභ රජතුමා ප්රාදේශීය රජෙකු ලෙස රාජ්යය කළේය.එතුමන් කාවන්තිස්ස රජතුමන් ගේ බිසවකගේ පුතෙකු බව සඳහන්වේ. රජවත්ත නම් ග්රාමය ගැනද .එතුමාගේ-රාජධානිය-වුමිනුවන්ගොඩ රාජධෘනිය ගැනද පැරනි ශ්ලෝක හා කාව්ය වල කියවේ. එම කාව්යයන් වෙබ් අඩවියෙන් අසන්නට හැකියාව ඇත.• කුඹල්ඔළුවට සොබා දහම්න් ලැබුන සම්පතක් වන වළන් මැටි මැටියෙන් තනන සියළුම දේ වන හැළිවළන් ඇතලි වැනි ගෟහ භාණ්ඩද මල් බඳුන් වැනි විසිතුරැ භාණ්ඩද මුර්ති නිපදවීමේ කළා කටයුතු වලටද යොදා ගැනේ. මැටි ලබා ගන්නා වළ අඩි 05 ක් පමණ ගැඹුරට කැපිය යුතුය. උඩවු පස් තට්ටුවට යවින් රොන්මඩද ඊලඟට වැලිද ඒසමග තද අළු පැහැතිවළන් මැටි හමුවේ.• මෙම මැටි ගොඩගසා දින දෙකතුනකින් ගෙන යලි තුනී කොට ගල්වැලි ඉවත් කර .තලමින් පදම් කල යුතුය. එසේ පදම් කලවිට එය මෟදු බවට හැරෙන අතර ඉන්පසු සකපෝරැවේ ආධාරයෙන් භාණ්ඩ සෑදිය යුතුය. එසේ සාදන ලද භාණ්ඩ දර අවුළුවන පෝරනුවක තැන්පත්කර දර අවුළුවා වසා තබා ගින්නේ පිළිස්සෙන්නට හැරිය යුතුය. එසේ නිමවු භාණ්ඩ වල නවුන් සුවඳක් හා ලා රතු පැහැති මතුපිටක් දැකිය හැකිය.භාණ්ඩ වර්ණවත් කරන්නේ එම මතුපිට තීන්ත ආලේප කිරීමෙනි. නුතන තාක්ෂනය උපයෝගී කර ගනිමින් මැටි පදම් කිරීම හා පිලිස්සීම ගැන මැටි කර්මාන්තය නම් ලිපියේ විස්තර කර ඇත.• අපේ ගමට ආසන්න වු ගම වන වෑබඩමුල්ල ගමද අතීතයේ සිටම කුඹල් කර්මාන්තයේ යෙදෙන ගමකි.අදද එහි මැටි කර්මාන්තයේ යෙදෙන පවුල් සංඛයාව 25 ක් පමන වන බව කියවේ.ලංකා රජය මගින්ද ඔවුනට අවශ්ය පහසුකම් ලබා දුන්නද එය සාර්ථකව ඉදිරියට ගෙන යාමට එම පහසුකම් ප්රමානවත් නොවන බවද ඔව්හු අප සමග කීහ.අතීතයේ මෙන් මැටි ලබා ගැනීමේදී ආසන්න ගම් වලින් අවසර නොලැබීමද ඔවුනට ඇති ගැයළුවක් වන්නේය.• කෙසේ වෙතත් අතීතයේ සිටම කුඹල් වැඩ කරන අයගේ නිජබිම වනුයේ වෑබඩමුල්ලයි. එදත් අදත් ඔවුන් වාසය කරන්නේ එම ගමමය. අදද එවන් ගෟහ උපකරන එම ගම්වැසියන් නිපදවති. • හළලිය නම - හල යනු හැළු-ඉවත්කල-විසිකල අරැත දෙයි ලිය යනු ස්ත්රීයයි.(ගැහැනිය) ඒ අනුව හැලූ-ලිය අරැතින් හළ + ලියක් නිසා , හළලිය වන්නට ඇතැයි කියවේ. • විළඉස්මත්ත නම මෙහෙමයි- .එසේම විල හෝ වෙල ඉහලින්(ඉස්මත්ත කියන්නේ ඉහල යන අරැතටය) පිහිටා ඇති ගම- විලඉස්මත්තේ ගම විය.• වේරගොඩ නම මෙහෙමයි-මැටි කපා වෙහෙරක් සේ ගොඩ ගැසු බැවින් එම ගම වේහෙර-ගොඩ - වේරගොඩ විය.• මොට්ටුන්න මෙහමළු- මොටවු -උන පඳුරැ .නිසා මොට්ට වු-උන -මොට්ටුන්න විය.• පහලගම - ස්වභාවයෙන්ම මේ ප්රදේශය පහත්ය. පහල පිහිටි ගම යන අරැතින් පහලගම විය.• දෙල්ගහ මැඩිල්ල - ගමට යන පාර තිබුනේද පන්සල්වත්තේ වු දෙල්ගහ ලඟවු කමත අසලිනි.පාරේන් පන්සල් වත්තට පිවිසෙන තැනම ඇලකි.ඇල ලඟ කොටස මැඩිල්ල වේ.දෙල්ගහ ලඟවු මැඩිල්ල හරහා එම ගමට පිවිසිය යුතුය. එමනිසා දෙල්ගහ ලඟ+ මැඩිල්ල =දෙල්ගහ මැඩිල්ල විය. • සාමාන්යයෙන් හරකුන් ලවා ගොයම් පෑගවීමේදී කමතක් භාවිතා කෙරේ. කමත යනු සමතලාවු පොළොව මතවු බිම් කොටසක් ශුද්ධධ පවිත්ර කර ජලය ඉස මඩකර සකසා ගන්නා හිස් බිමකි.එහි හරිමැද හරකුන් බැඳීමට අවශ්යවු කණුවක් සිටුවන අතර සමහර විට පොල් හෝ වෙනත් ගසක් වටා ශුද්ධ කර එය කමත ලෙස සකසා ගන්නේය.ඉහත කතාව අනුව එම කමත සකසා ගෙන ඇත්තේ පදල්ගසක් වටා ශුද්ධකර සකසා ගැනීමෙනි.(ගොවිතැන ලිපිය බලන්න ) •
Popular posts from this blog
6 කවියක් සිල්වත් හිමිවරැන් බෙදනා දහම අම කමතේ වෙලේ කව් සීපද ඇසුනු බිම සිංහලහාලෙ බත ඉදෙනා ගෙයක හැම සුන්දර කුඹල්ඔළුවයි මා උපන් ගම ( ආර්.පී.කරැණාරත්න ) සීමා කළත් ගම දීඇල්ලේ ඔයකින් සීමාවුනේ නෑ කුඹුරට එහි ජලයෙන් ඉපදුන නිසා මිනිසත්කමලැබ පිනකින් මටමගෙමව වගෙයි මේගම බැඳුන සිතින් (නාල්ස් ) 17 ගමේ ගොවිතැන හා වෙහෙස නිවු ගී සීපද ...
අපි අපේ ගමවු කුඹල්ඔළුව ගම්මානය ගැන නිරතුරැව ලියන්නයි අදහස් කරන්නේ-ඔබටත් පුළුවනි එයට එකතුවන්න.ඔබ ගමගැන ලියු පොත කියවුවානම් විස්තර දන්නවා ඇති.ඒත් දැන් ගම වෙනස් වෙලා.ඉඩකඩම් පුංචි වෙලා.පවුල් සංඛ්යාව වැඩිවෙලා. අපේගමේ දරැවන්ට උපකාර කරන්න අපි විවිධ මාර්ග අනුගමනය කරනවා.අපට අද පත්වෙලා ඉන්න මන්ත්රිතුමිය කොකිලා ගුනවර්ධන මැතිනියත් අපට ආසන්නවු චරිතයක් නිසා එතුමියත් අපට උපකාරවේයයි අප විශ්වාශ කරනවා. එහෙනම් අන්තර්ජාලයට යන ඔබත් සතියකට වතාවක් හරි කුඹල්ශළුව වෙබ්පිටුව කියවා බලන්න වගෙම අළුත් තොරතුරැ එවන්නත් පහත ලිපිනය හා දුරකතන අංකය භාවිතා කරන්න. අපේගම අනිත් ගම්වලට වඩා වෙනස් දියුනු ගමක් කරන්න නම් අප එකතුවෙලා මෙය කරන්නම ඔන නේද ? දුරකතනය- 0755229367,ඊමේල් අංකය- kumbaloluwa@gmail.com මම නාල්ස් නිශ්ශංක- ඔයාලට හුරැ පුංචි මිනිහාමයි. ඔයාලගෙ දරැවන් ඉංග්රිසි හා ගණිතයෙන් දක්ෂයන් කරන්න මා සැකසු උපකාර පොත් ලබා ගන්න. පළමු වසර සිට 11 වසර දක්වාම සකසා ඇතිනිසා කතාකරල ගෙන්වා ගන්න.ගාස්තුව මුද්රණ වියදම පමනයි.පොත් සකසන්න උපකාරවු මහත්ම මහත්මීන් ගැනත් මම ඉදිරිලිපියෙන් කියන්නම්. දරැවනටම කියවන්න ලි...
Comments
Post a Comment